Rady pro prodávajícího

Pokud uvažujete o prodeji nemovitosti, čeká vás rozhodnutí, zda prodávat osobně nebo využit služeb realitní kanceláře. Na tomto místě najdete několik tipů na co nezapomenout a čeho se vyvarovat, pokud se rozhodnete prodávat sami.

Příprava nemovitosti k prodeji

Koupě rezidenční nemovitosti je zřídkakdy čistě racionální rozhodnutí. Emoce a dojem z bytu nebo domu hrají při koupi významnou roli. Prodávanou nemovitost proto chcete ukázat v nejlepším světle. Při přípravě nemovitosti na prodej se zaměřte na následující věci.

Velmi důležitý je už vstup do domu a bytu. Je to první co zájemce uvidí, zde si vytvoří první dojem o majiteli i nemovitosti. Vstup by měl být čistý, nezanedbaný, upravený. Zkontrolujte světlo, schránku, rohožku.

Důkladný úklid nemovitosti před prohlídkou se může zdát samozřejmostí. Přesto ho většina prodávajících podceňuje. Potenciální kupující si nepořádek neodmyslí a zbytečně v něm zanechá špatný dojem z nemovitosti.

Stěny by měly být čisté a jasné. Pro prodej jsou vhodnější neutrální barvy. Pokud můžete, nemovitost před nafocením a zveřejněním nabídky vymalujte. Nová výmalba moc nestojí a nemovitost působí lépe a svěže.

Velký vliv na celkový dojem má podlaha. Pokud je hodně opotřebená a její oprava by byla nákladná, vyplatí se koupit levný celoplošný koberec. Jednotná podlaha byt prostorově sjednotí a pocitově jej zvětší.

Čím více světla, tím lépe. Nikdo nechce bydlet v tmavém brlohu, který působí stísněně a depresivně. Odstraňte věci, které brání vstupu světla do bytu. Umyjte okna, roztáhněte závěsy. Zkontrolujte, zda všechna světla v bytě svítí. Případně doplňte další svítidla. Byt nafoťte za slunečného dne. Pokud to jde, směřujte prohlídky se zájemci na dobu, kdy je v bytě světla nejvíc.

Vůně. Zajistěte, aby byt při prohlídce příjemně voněl. Vůně by neměla být agresivní, ale nevtíravá. Nejprve pořádně vyvětrejte, pak uvařte kávu, případně zapalte aromalampu apod. Odstraňte specifické vůně, např. stopy po vaření nebo cigaretách. Před prohlídkou také pořádně omyjte a navoňte WC, aby působilo čistým dojmem.

Vzdušnost a prostornost. Pokud můžete, odstraňte nábytek, který je viditelně zašlý nebo zabírá příliš místa. Osobní věci, ukliďte do skříní, zbytečných věcí se zbavte. Příliš věcí rozmístěných po bytě nepůsobí dobře. Vaším cílem je ukázat zájemci světlý a vzdušný prostor.

Využijte vhodné doplňky. Prostor by měl působit vzdušně, ale také útulně a zabydleně. Takový dojem pomohou navodit například vkusné závěsy, barevně slazené polštáře, dekorativní vázy, květiny, svítidla, hezké povlečení.

Prodej a smluvní ošetření transakce

Pokud prodáváte nemovitost bez realitního zprostředkovatele a našli jste kupce, doporučujeme zadat přípravu smluvní dokumentace advokátní kanceláři se specializací na realitní právo. Vzhledem k „penězům v sázce“ jsou náklady na právníka zanedbatelnou částkou, která se určitě vyplatí. S žádostí o právní zastřešení obchodu a daňový servis se můžete obrátit také na naši realitní kancelář. Rádi pro vás vše připravíme a dohlédneme na hladký průběh převodu a předání nemovitosti (více Právní a daňový servis od Dobré adresy).

Časté chyby při prodeji

Nadhodnocená prodejní cena. Správně stanovená cena je pro úspěšný prodej klíčová. Majitelé však svou nemovitost často oceňují nerealisticky nebo ve snaze o co nejvyšší zisk nabídkovou cenu „přepálí“. Nadsazená cena snižuje šanci na úspěšný prodej. Na příliš vysokou cenu nikdo nereaguje, nabízená nemovitost se po čase „okouká“ a kupec se hledá hůř i po snížení ceny na realistickou úroveň.

Slabá a neúčinná inzerce. Častou chybou je špatná prezentace a nafocení nemovitosti. Vaše nemovitost musí mezi záplavou ostatních nabídek zaujmout na první pohled. Pouhé zveřejnění inzerátu na realitním portálu zpravidla nestačí.

Špatný dojem z nemovitosti při prohlídkách – podcenění přípravy nemovitosti. Osobní dojem z prohlídky bytu nebo domu hraje při koupi velkou roli. Kvalitní fotoprezentace vzbuzuje u zájemců očekávání, které by se mělo na prohlídce naplnit. I když budete mít kvalitní prezentaci a rozsáhlou inzerci, která přivede zájemce, neuklizená nemovitost na prohlídce může zájemce odradit.

Nízké nasazení při prodeji. Prodeji nemovitosti je třeba se věnovat naplno. Intenzivně inzerovat, vyhodnocovat ohlas na inzerci, reagovat na zpětnou vazbu ze strany zájemců. Zaujal váš inzerát kupující? Kolik lidí inzerát navštívilo, kolik na něj odpovědělo? Jaká je zpětná vazba od zájemců na prohlídkách?

Problémy s organizováním prohlídek a špatné jednání s potenciálními kupci. Současný trh je trhem kupujících. Pokud se vám zájemci nemohou dovolat nebo jim opakovaně nemůžete nabídnout vyhovující termín prohlídky, zájemce nakonec koupí jinde. Důležité je také samotné jednání se zájemci. Vzhledem k vysokým finančním obnosům, které jsou při prodeji nemovitosti ve hře, je potřeba jednat důvěryhodně, poskytovat pravdivé informace a vést konstruktivní dialog.

Pokud uvažujete o prodeji nemovitosti a rádi byste využili služeb naší realitní kanceláře, kontaktujte nás na telefonním čísle: +420 777 197 587 nebo mailem na adrese: [email protected]. Rádi se o vše postaráme.

Nenašli jste co hledáte? Napište nám
Peníze na ruku za tip
Naši partneři